torsdag 28 januari 2010

Väldigt lättbakade baguetter med "oljedippa"

Ikväll serverades det kycklingsallad med nybakt bröd här hemma hos oss. Vi gjorde en salladsbas med en sån påse med färdigblandade salladsblad, gurka och tomat. Och till det hade vi småskålar med kyckling, fetaost, rödlök, majs och soltorkade tomater. Då kan alla plocka ihop sin egen sallad och alla blir glada och nöjda. Till detta hade vi en supergod vitllöksdressing, men den gjorde Henrik så den kan ni inte få receptet på nu. Han är en hejjare på såser av alla de slag så jag får be honom gästblogga här nångång.

De här baguetterna är i alla fall så himla lättbakade att
vem som helst kan göra dem. Passar en latmaja som mig likväl som en nybörjare i köket. Man behövet knappt knåda degen. Jag fick det här receptet av min kusin  Piia förra våren och har bakat de minst tusen gånger sen dess.



  • 1 paket jäst (50 gram)
  • 1 rågad tsk salt
  • 1 tsk honung, socker eller sirap
  • 6 dl fingervarmt (37 grader) vatten
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 11 dl vetemjöl
1. Smula ner jästen i en bunke, strö över salt och honung. Rör om så att jästen smälter. 
2. Häll över vattnet och rör om igen.
3. Tillsätt grahamsmjöl och vetemjöl. Rör ihop. Det ska bli en ganska lös deg. 
4. Låt jäsa en timme. Värm ugnen till 275 grader. (Jag har varmluftsugn och hade 260 grader)
Kletigt...


5. När degen jäst klart häll upp den på mjölat bakbord. Knåda inte! Skär degen i fyra delar med en vass kniv.
6. Flytta över degbitarna till plåten, forma till avlånga smala bröd. Jag brukar tvinna de lite. Skåra dem sedan med den där vassa kniven.
7. Grädda baguetterna mitt i ugnen ca 15 minuter. Du vet att de är klara när de fått en fin gyllenbrun färg. (Du kan kolla om ett bröd är klart genom att knacka på undersidan, låter det ihåligt är de färdiga.) Låt kallna på galler utan bakduk.



Ev kan man pensla bröden med lite vatten eller olivolja och strö på flingsalt och/eller andra kryddor innan man kör in dem i ugnen.

"Oljedippan" gör du enkelt genom att hälla upp olivolja i en liten skål. Pressa i vitlök och klipp ner tex lite persilja. Salta och peppra . Det funkar självklart lika bra med krydda på burk (det får jag oftast ta eftersom jag inte så ofta har färska kryddor hemma), men färskt är ju alltid färskt. Sen är det bara att bryta brödet i bitar och doppa. (Men dubbeldoppa inte.. ajabajja.) Enjoy!


6 kommentarer:

Hanna sa...

Om du lovar att det är så där sprättlätt så ska jag ge mig till att baka egna baguetter i helgen. Blä för dubbeldopp!

Anonym sa...

Mmmmm... mina favvosar!!!! Grymt gott med Jonnas goda olja dippa!! Extra gött m trippeldoppa!!!! Mums va sugen jag blev!!!!

Finnpajsaren sa...

Ja de är superenkla! Tycker absolut du ska testa.

Tror till och med anonym kan baka dem om hon bara vill ;-)

Anonym sa...

Nepp... anonym har en granne spom är världsbra på & baka & desstutom använder det som terapi, Anonym behöver terapi om hon ska baka...;) Anonym är svinbra på en massa andra grejjer!! Äta latafinnens mat tex!

Finnpajsaren sa...

Anonym är bäst på en massa andra saker. Det håller jag med om :-)

Piia sa...

Lätt som plätt! Bakade dom igår och tusen gånger innan dessa. Alltid lika gott!