tisdag 16 februari 2010

Saftiga semlor!

Även om jag tjuvätit semlor sen ett par veckor tillbaka så har jag i år inte bakat några egna förrän idag. Det här receptet gav väldigt saftiga bullar. Jag hade inget florsocker hemma men det funkade visst jättebra att äta dem utan att pudra. Jag brukar riva ner mandelmassa direkt i den vispade grädden. Det gillar alla hos oss.

Till ca 30 bullar:
  • 125 gram rumsvarmt smör
  • 50 gram jäst
  • 5 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 1½ dl socker
  • 2 tsk krossad kardemumma
  • en nypa salt
  • 13-14 dl vetemjöl special
Till pensling
  • 2 äggulor
  • 2 msk mjölk
1. Värm mjölken till 37 grader.
2. Blanda de torra ingredienserna, inklusive nästan allt mjöl i en bunke.
3. Gör ett litet hål i mjölblandningen och smula ner jästen där. Häll på mjölken och se till så att jästen löser sig och häll sedan i ägg och smör innan du börjar blanda ihop vätskan med mjölet. 
4. Arbeta degen ca 10 minuter tills den är fast men åt det lösare hållet.
5. Låt jäsa 30-40 minuter under bakduk.
6. Baka ut till släta bullar, ca 30 stycken. Eller 20 stora. Lägg dem på bakplåt och låt jäsa under bakduk 30-40 min igen.
7. Vispa ihop äggula och mjölk. Pensla bullarna.
8. Grädda i 200 grader ca 7 minuter.

Inga kommentarer: