torsdag 18 februari 2010

Baka bröd utan att knåda!

Eftersom Lata Finnen tycker om saker som är enkla gillar hon det här brödreceptet extra mycket. Bara att veva ihop degen (smeten), låta jäsa, hälla ut på en plåt och grädda. Hur enkelt som helst. Det blir ett bröd med lite hårdare skorpa men ett saftigt inre. 
  • ½ paket jäst (25 gram)
  • 2 tsk salt
  • 4 dl fingervarmt vatten
  • 8-9 dl vetemjöl (jag tog 6 dl vanligt vetemjöl och två dl blandat kornmjöl och graham)
1 .Börja med att smula ner jästen i en degbunke. Häll i salt och lite av vattnet och rör ut jästen. Häll sen på resten av vattnet.
2. Häll i nästan allt vetemjöl och rör ihop degen med en slev eller gaffel eller nåt. Degen ska blir ganska lös. 
3. Jäs degen under handduk i cirka 1-1 1/2 timme.
4. Häll sen försiktigt upp degen i en långpanna med bakpapper och låt den jäsa i 15 minuter till.
5. Grädda i 250 grader, mitt i ugnen i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 125 grader och fortsätt grädda i cirka 40 minuter.
6. Låt brödet svalna på ett galler.


4 kommentarer:

bakrecepten sa...

Mm, det receptet får jag testa. Ser gott ut. Fin blogg!

Finnpajsaren sa...

Ja det är supersmidigt.
Tack det samma!

Heleena ♥♥♥ sa...

Nu har jag testat detta :)

och det blev lite sisådär men så är det ju alltid när jag är igång i köket hihihi

Smidigt bröd att göra men jag tog vetemjöl special med fullkorn för det var det jag hade hemma och det blev inte så jätte gott, gick bra att äta första dagen men sedan blev det bara segt :(

Anonym sa...

detta bröd har jag bakat nyss det var det sämsta bröd jag bakat det jick inte äta det jag fick kasta det jag gorde som det stog på reseptet känner mej grund lurad