söndag 21 mars 2010

Mina godaste tekakor!

De här tekakorna har gått åt som smör hos oss. Vi älskar dem, liksom alla våra gäster som fått smaka. De blir väldigt luftiga och mjuka och håller sig så även efter infrysning.



Ca 20 stycken:
  • 5 dl mjölk uppdelat på 3 dl+2 dl
  • 50 gram jäst
  • 2 dl creme fraiche
  • 30 gram smör
  • 3 msk ljus sirap
  • 1 dl linfrö
  • 1,5 dl havregryn
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver
  • ca 10 dl vetemjöl

1. Koka en gröt av 3 dl mjölk, linfrö och havregryn. Lägg i smöret när det kokat klart och låt allt svalna.
 
2. Värm resten av mjölken, 2 dl mjölk 37°. 

3. Smula jästen i en bunke och häll lite av mjölken över. Rör tills jästen löst sig och tillsätt resten. Häll sen i creme fraiche, salt, sirap, och gröt.

4. Blanda bakpulver i några deciliter mjöl och häll i det först. Häll sedan successivt i lite mjöl i taget tills det blir en mjuk smidig deg som släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
 
5. Kavla ut degen till en ca 1,5-2 cm tjock kaka. Ta ut runda kakor med mått. Ungefär 8 cm i diameter. Nagga med en gaffel och låt jäsa ytterligare ca 15 min. 

6. Grädda i 225 grader, mitt i ugnen ca 12 min. (De är färdiga när man kan knacka lite i botten på dem och det låter ihåligt.)


6 kommentarer:

Piia sa...

Tack för receptet! Jag bakade tekakorna idag .. mums .. vad gott!

Finnpajsaren sa...

Vassego! Ja de är kanongoda. Måste nog ladda frysen snart... :-)

Daniel sa...

ojojoj såååå gött...

Döpt dom till kaffekakor. Te e så tråkigt.

Pz2 sa...

Smakade dem hos mamma häromdagen och de smakade gott. Hon hade skrivit av receptet från bloggen =)

Finnpajsaren sa...

Vad kul Ann-Sofie :-)

MonasUniversum sa...

Jamen jag vill också ha, men jag har ju fan aldrig tid att baka!