tisdag 30 mars 2010

Falukorv i ugn!

Idag lagade finnen mat för första gången på länge faktiskt. Det blev en mycket improviserad falukorv i ugn. Superdupergod sa min man. Och min dotter åt två portioner. Så den kommer jag laga igen. Värt för er att testa. Givetvis är den extremt lättlagad!

Det saknas helt klart något grönt på tallriken.

Till två personer tog jag:
  • 300 gram falukorv
  • ½ morot
  • 1/4 äpple
  • 1/4 gul lök
  • några msk tomatpuré
  • 1 dl riven ost
  • 1 creme fraiche äpple och pepparrot
  • ev en liten skvätt grädde
1. Skär kryss/skåror i korven och ställ in den i ugnen några minuter så den "öppnar sig". 
2. Riv morot och äpple grovt. Hacka löken och blanda ihop allt. Riv osten. 
3. Ta ut korven och ev ta bort lite korv så det blir en mittenfåra. Ringla ner tomatpuré i fåran, lägg på "rivet" och sist osten. (De extra korvbitarna kan du bara lägga bredvid i formen.)
4. Skeda ut creme fraichen bredvid korven i formen. Jag hällde även i en slurk grädde.
5. Grädda i 15-20 minuter i 200 grader. 

Servera med potatis eller ris. 


3 kommentarer:

Mamma P sa...

Mmm... vi gör ofta en liknande rätt som finns i pulverform. Nån typ av falukorvsmix man blandar med creme fraiche, men äkta är bättre.

Mamma P sa...

Mmm... vi gör ofta en liknande rätt som finns i pulverform. Nån typ av falukorvsmix man blandar med creme fraiche, men äkta är bättre.

Anonym sa...

Den här varianten måste testas! Bra recept, tack för det!

// Anki