onsdag 17 mars 2010

Tacogratäng till fredagsmyset.

I fredags svängde jag ihop en tacogratäng "lite på känn" och serverade istället för den vanliga köttfärsen man har till tacos. Den blev god så här får ni recpetet men jag kan inte ge er några exakta mått så ni får höfta lite. Ungefär så här gjorde jag min:
  • Köttfärs, ca 700 gram
  • lite tacokrydda (vi tar aldrig en hel påse)
  • ½  gul lök
  • 15 cm purjolök
  • färsk vitlök, minst två klyftor (jag älskar vitlök)
  • krossade tomater, lite mer än halva burken
  • Ajvar Relish, ett par matskedar
  • Sweet chilisås, ett par matskedar
  • ketchup, någon matsked
  • salt, peppar, paprikapulver
  • majs, knappt en liten burk
  • ost att toppa med


1. Bryn köttfärsen och krydda med lite tacokrydda och salt och peppar.
2. Blanda i alla andra ingredienser utom majs och ost. Smaka av och krydda mer med det som behövs. Ev kan man hälla i en deciliter vatten och låta koka med också.
3. Blanda sist i majsen och häll sedan färsblandningen i en ugnsform. Toppa med riven ost.
4. Grädda i 200-225 grader ca 10-15 minuter. Bara så osten smälter och får färg.


Goda tillbehör:
  • olika grönsaker och sallad
  • rå lök
  • ännu mer majs
  • ananas
  • banan
  • tortillachips
  • jalapenos (såna småbitar på burk)
  • vitlöksdressing (blanda cf med lite majjo, pressa i vitlök och krydda med salt och pepper, samt lite italiens/grekisk salladskrydda)
  • gräddfil
  • tacosås. 

Enjoy!

2 kommentarer:

Heleena ♥♥♥ sa...

Vi käkar tacco varje helg så det här kan jag mycket väl tänka mig att variera fredagsmyset med :)

Du tycker säkert jag är hel knasig, kommenterar dina läckra recept men har ännu inte gjort något av det hihihi men men det kommer och då ska du allt få se å höra hur det gick också ;)

Finnpajsaren sa...

Haha, nädå. Kommentera på du. Nån dag kanske du testar nåt. :-)