fredag 2 april 2010

Saftigt morotsbröd.

Idag blev det bakardag hos mig. Ett morotsbröd är redan bakat. Det andra på jäsning. Morotsbröd är tacksamt bröd att baka för det blir väldigt mjukt och saftigt. Känns nästan lite nyttigare med morot i också...

Till tre brödkakor:
  • 5 dl mjölk
  • 50 gram jäst
  • 25 gram rumsvarmt smör
  • 2 tsk salt
  • 2 msk ljus brödsirap eller honung
  • 3 dl finrivna morötter
  • rågsikt och vetemjöl
  • 1 ägg till pensling
  • solroskärnor 
1. Smula jäst i en bunke. Häll i lite fingervarmt (37 grader) vatten så att jästen löser sig. 
2. Häll i resten av mjölken, salt, sirap, smör och morötter. Rör om.
3. Häll i det mesta av mjölet och arbeta degen tills den känns smidig.
4. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
5. Arbeta sen degen smidig och dela i tre delar. Forma till runda bröd. Jag skar fåror i mitt bröd men det behöver man inte göra.
6. Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor.
7. Grädda mitt i ugnen i 225 grader (200 varmluft) i ca 20 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


2 kommentarer:

Anonym sa...

hur mkt rågsikt o vetemjöl??

Finnpajsaren sa...

Ingen aning. :-) Jag häller på lite i taget tills det blir en smidig deg. Jag följer själv aldrig några mjölmåttangivelser i recept. Det brukar nästan aldrig stämma ändå. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med nåt exakt mått.
Men du kan ta hälften hälften av rågsikt och vetemjöl.