måndag 22 februari 2010

Frasiga pannkakor.

Pannkakor - inga konstigheter. Jag brukar ha i lite "nyttigare" mjölsorter, men idag gjorde jag de helt "plain" med bara vanligt vetemjöl. De här blir riktigt goda.


  • 2½ dl mjöl
  • 6 dl mjölk
  • 3 ägg
  • ½ tsk salt
  • en nypa socker
  • ½ dl sodavatten
  • smör 
1. Häll mjöl i en bunke och blanda med salt och socker. Häll i lite av mjölken och vispa till en jämn smet. Man kan inte hälla i all mjölk på en gång, då blir det klumpigt.

2. Vispa i äggen och smält några matskedar smör och häll ner i smeten.
Låt gärna smeten stå en halvtimme och gotta till sig, men det är inget måste. Precis innan du ska steka häller du i sodavattnet. 

3. Stek nu varje lagg i smör, inte margarin. Det är med smör de blir frasiga och goda. Sodavattnet och de många äggen gör de "luftiga".


4 kommentarer:

Stina sa...

Åh...pannkakor hade jag glömt att man kan göra:) Tror det var nära 20 år sen sist jag gräddade några! OJ vad sugen jag blev:)

Birgitta sa...

Tack for receptet. Blev perfekta med soda vatten!
Jag ska prova mer av dina recept.
Ser goda ut. Tack!

Emma sa...

Hur många räcker det här till om alla äter ca 2 st? :)

Finnpajsaren sa...

Emma: Sorry... missat svara! Oj... om man äter 2 st bara? 10 pers kanske?

Tack Birgitta. :-)