torsdag 3 juni 2010

Smaskig rabarberpaj med mandelmassa.

Hittade ett recept på nån blogg här om dagen. Dock minns jag inte vilken, jag bara rafsade ner receptet på ett papper. Sorry. Men här kommer ett riktigt smarrigt recept på rabarberpaj. En klassisk smuldeg men med mandelmassa och kardemumma.


Till en "normalstor" paj:
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl havregryn
  • ½ dl socker
  • 1 tsk kardemumma
  • 75 gram mandelmassa
  • 100 gram smör
  • ca 500 gram rabarber
  • 1 msk potatismjöl
  • ½-1 dl socker
  • (1 dl mandelspån - jag hade inte i det denna gången)

1. Ansa rabarbern och skär i småbitar. Lägg dem i en form. Blanda socker och potatismjöl och häll över rabarbern. 
2. Blanda mjöl, havregryn, socker och kardemumma. Smula ner smöret. Riv mandelmassan grovt och blanda till sist i det.
3. Häll över rabarbern och grädda i 200 grader ca 20-25 minuter. Vill du ha mandelspån i så toppar du med det sist av allt.

NJUT med vaniljvisp eller vaniljglass.

2 kommentarer:

Malin sa...

Två härliga bloggar, vilken lyx!! Och första receptet jag ser är rabarberpaj med mandelmassa! Jag fullkomligt älskar mandelmassa i paj, det hör liksom till, mums vad gott det låter!!

Balaphoto sa...

UUUMMMMMM!!Great work!! Congratulations!!!

http://balapertotarreu.blogspot.com

Frank, Barcelona