tisdag 15 juni 2010

God sötsyrlig variant av jordgubbspaj/tårta

Jordgubbar och grädde hör sommaren till! Här är en enkel sommarkaka man lätt slänger ihop. Grädden blandas med creme fraiche och får därför en mer syrlig smak. Enkel, men farligt god!

botten:
  • 150 gram smält smör
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl socker
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
1. Blanda de torra ingredienserna och häll i det smälta smöret. Bred ut i en ugnsform så det täcker botten. (Räcker till en normalstor/mindre pajform, ibland gör jag 1½ sats då jag tycker det är lite snålt tilltaget med botten)
2. Grädda i 10-12 minuter i 200 grader.

Topping:
  • 1½ dl vispad grädde
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2-3 msk florsocker
Vispa grädden och blanda ner cf'en samt sockret. Bred ut över den avsvalnade pajbottnen. Ät och njut!

4 kommentarer:

Knasterfaster sa...

Största har lovat mig att baka det där imorgon! (:

Heleena ♥♥♥ sa...

Det lät ju gott....jag gör faktiskt alltid mina pajer som ditt recept, gott att blanda havregryn och mjöl men jag lägger ju då bären i botten förstås....men ska nog prova detta också, tack för tips!

L8 sa...

Ska prova omedelbart.Lovar. MMM kolhydrater.

tina sa...

Gött!