onsdag 4 maj 2011

Gott LCHF-bröd (funkar som pizzabotten)!

Det är många gånger man längtar efter riktigt saftigt och gott bröd, i alla fall i början av en low calorie-diet. Jag har kört lchf i ett par veckor, men gått över mer på en "bara" low calorie-diet. Det funkar bättre för mig. När jag gjorde det började kilona försvinna. Jag har läst runt lite och strikt lchf funkar inte för alla. Jag utesluter fortfarande allt som heter socker, mjöl, pasta, potatis osv och självklart äter jag inga lightprodukter alls. När jag äter macka äter jag det här brödet. Jag har faktiskt gjort pizza på det också. Men det ska ej förväxlas med den mumsiga panpizzabotten man får när man äter vanlig kost, men det funkar helt okej med mycket "gojs" på. (recptet är från Katrin Z)


  • 1 liten burk keso (med smak funkar, jag brukar ta naturell)
  • 3 ägg
Detta blandas i en bunke. Häll sedan i en blandning av:
  • 1 dl fibrex
  • ½ dl krossade linfrön
  • ½ dl solroskärnor
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 dl mandelmjöl  (beställde jag från lchf-butiken)
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • riven ost
  • lite sesamfrön att strö på
Vill man smaksätta det hela kan man ju ha i lite brödkryddor, eller keso med smak samt lite strimlade soltorkade tomater, oliver osv. Vad ni gillar. Jag brukar köra naturellt för att det ska vara mer som vanlig brödsmak. 

Smeta ut allt på en plåt. Toppa med riven ost, (eller blanda ner i smeten). Grädda i ca 10-15 minuter, 225 grader. 

Gott att äta med äggsmör. Koka ägg hårda. Låt kallna. Hacka dem och blanda ihop med smör och salt, ev nån örtkrydda också. Gott och mättande. 

Eller som en varm macka alt pizza.


ENJOY!

2 kommentarer:

Huskatt sa...

OJ ! En ren mat-blogg? Shit, har jag kommit vilse?

Finnpajsaren sa...

Nejdå, du har kommit till en matblogg. :-)