söndag 22 augusti 2010

Extremt god fisk i ugn på ynka tre ingredienser.

Det här smakar ljuvligt gott trots att ingredienserna inte är fler än tre. Ja, tre. Vi alla åt och tog om så allt gick åt. Receptet hittade jag på en en annan fin matblogg, här


  • 800 g fiskfilé (jag blandade hoki och rödspätta, funkar fint med vilken vit fisk som helst skulle jag gissa)
  • 5 dl vispgrädde (ovispad)
  • 2 tsk Herbamare örtsalt (eller Trocomare) 
Smöra en form och lägg fisken där i. Krydda med örtsaltet på filéerna och häll sedan på grädden. Skjuts in i ugnen, 200 grader i ca 20 minuter. Denna rätt går att göra fryst, ha då fisken inne i kanske 50 minuter. Servera med potatis, mos eller ris och bönor eller ärtor. 
Enjoy! 

Edit:
Idag avvek jag från originalreceptet och tog 2½ dl grädde och resten creme fraiche (den fetaste). Då gjorde jag så att jag snabbt värmde upp creme fraichen så att den blev rinnig och när jag hällt på grädden över fisken hällde jag på cremefraichen on top liksom. Det blev kanongott det med. 

Inga kommentarer: