tisdag 7 september 2010

Bulgarisk linssoppa

Nu när de kalla dagarna bara blir fler och fler finns inget bättre än en värmande soppa. Den här är enkel och god. Och nyttig också. Jag har fått receptet av min svärmor som serverade soppan med ett glas rött och nybakt bröd. Till lunch funkar den som den är. 

  • 1 liter vatten
  • en grönsaksbuljongtärning
  • 1½ dl röda linser
  • 2 burkar krossade tomater
  • 1-2 gula lökar
  • vitlök efter smak (jag gillar mycket)
  • tomatpuré (några eller någon msk)
  • ev lagerblad (jag använder inte)
  • salt, peppar, en  nypa socker och ev chilikrydda
  • ev lite strimlad purjo till garnering
  • för matigare soppa lägg i lite korv
1. Fräs lök med lite smör. Häll sedan i vattnet, ev lagerblad, väl sköljda linser och buljongtärning. Låt koka ihop ca 15 minuter.
2. Häll i tomater och tomatpuré. Smaka av med vitlök och kryddor samt lite socker. Låt småputtra en stund. Färdigt!

(Jag tror dock man kan hälla i allt i grytan på en gång om man vill.)

Inga kommentarer: