måndag 14 februari 2011

Lax i ugn med sötma och sting.

Den här laxen smakar ljuvligt då den har både lite sötma och sting i sig i form av honung, chili, citron och vitlök. Kör den länge i låg temperatur i ugnen så blir den saftig också. Och servera med vitlöksrostade grönsaker och fetaostsås. En riktig hit om jag får säga det själv. 




Till sex personer:
  • 1-1,2 kg lax i ett helt stycke (givetvis går portionsbitar också bra)
  • ca 6 msk olivolja
  • vitlök efter smak och tyckte, jag tog 2 klyftor och rev ner
  • sambal oelek eller annan chili efter tycke och smak
  • ca 3-4 tsk honung 
  • rivet skal från nästan en hel citron + lite pressad saft ur den samma
  • ingefära, färskriven eller på kryddburk, efter tycke och smak 
  • örtsalt, samt ev lite salt och peppar
Man får höfta lite på ingredienserna så det blir den smak man själv gillar. Inte för starkt, inte för sött, inte för salt, inte för mycket vitlök...

1. Gnid in laxen med flingsalt och häll sedan på oljeblandningen. Låt den gärna stå och dra sig nån timme innan den ska in i ugnen, men den måste inte.
2. Sätt en stektermometer mitt i tjockaste partiet av laxen och ställ sedan i ugnen. Kör den i 140 grader tills innertempen är ca 56 grader. Då är den precis lagom tillagad. (Vad kan det ta... 50 minuter kanske? Det går förstås att göra klart snabbare med en högre ungstemp också, men glöm inte mäta laxens innetemp. Torr lax är inge vidare gott.)

Fetaostsås:
  • creme fraiche, gräddfil eller matyoghurt
  • fetaost
  • salt, peppar, örtsalt
  • vitlök (går bra att skippa om allt annat smakar mycket av det)
Smula fetaosten och blanda ihop med tex cf. Krydda och smaka av. Låt stå och dra sig en liten stund innan servering.
Servera fisken ihop med såsen, ris/potatis och ugnsrostade grönsaker. Enjoy!

6 kommentarer:

Lina Sundin sa...

Hej, är en tjej på 17 år tycker det är kul med mat och lagar gärna den själv, jag hittade din blogg och har gjort många utav dina recept och jag blev lite besviken, jag fräste vitlök en dag till pastan lite tidigare i din blogg och jag får den inte att smaka vitlök :( Hur ska jag göra för att få den bra?

Finns att få tag på via facebook, Lina Sundin

Finnpajsaren sa...

Hej Lina! Vad kul att du testat mina recept. :) Vilken pasta menar du? Hur gör du med vitlöken, pressar, river, hackar? Testa gör på olika sätt och se hur det smakar mest för din smak. Om man mortlar vitlök ger den en bra mild och god smak. Testa med att lägga i vitlöken senare också. /Jonna

Erikssons sa...

Jag har följt din andra blogg och upptäckte att du stängt den, trist... :-(

Tjillevipp morsan sa...

Jajaja-du får lugna ner dig lite.. Men i helgen lovar jag att sexan levereras. Och du. Saknar ditt bloggeri. Mycket. Tyckte du borde veta det. Hoppas att du mår fint.
Tjing!

Monica sa...

Hej!
Kikar in för att säga att du är saknad!
Hoppas att du någongång börjar blogga igen och isåfall hör av dig :)

Kram
Monica☺

Anonym sa...

Säger som Tjillevippmorsan; uppdatera.
VIll veta vad sexet är;-)